My Renault

5 niveaus van autonoom rijden

Van een lichte ondersteuning door een rijhulpsysteem tot een auto die helemaal zelf de weg op kan: autonoom rijden wordt standaard uitgedrukt in vijf verschillende niveaus.

Niveau 1: Ondersteuning

Bij het eerste niveau kan de auto een deel van de rijfuncties overnemen, maar de bestuurder houdt altijd de controle in handen. Denk hierbij aan de Cruise Control, of Easy Park Assist. Bij de parkeerhulp hoeft u bijvoorbeeld niet zelf te sturen, maar bedient u wel het gas- en rempedaal.

Niveau 2: Gedeeltelijk autonoom

Bij niveau 2 worden verschillende rijhulpsystemen gecombineerd, zodat de bestuurder in principe het stuur kan loslaten. Daarom wordt dit niveau ook wel ‘hands off’ genoemd. Denk hierbij aan ondersteuning door een adaptive cruisecontrolsysteem, in combinatie met rijbaanassistentie. De auto kijkt met u mee en stuurt (letterlijk) bij waar nodig, maar als bestuurder behoudt u nog steeds de controle.

Niveau 3: Voorwaardelijk autonoom

Bij dit niveau is de bestuurder nog steeds nodig, maar hoeft hij of zij alleen in te grijpen onder moeilijke omstandigheden: na een signaal van de auto. Op bijvoorbeeld een snelweg of eenvoudig terrein rijdt de auto dus autonoom. De bestuurder hoeft eigenlijk niet eens op te letten, ‘eyes off’ dus. Rob Kamphues testte het alvast uit in onze autonome Renault Espace.

Niveau 4: Grotendeels autonoom

De auto is in staat om volledig zelf te rijden onder de juiste omstandigheden. Bij extreem slecht weer of op moeilijk begaanbare landweggetjes moet de bestuurder ingrijpen. Hij of zij kan wel nog steeds helemaal de controle overnemen. Renault heeft zich tot doel gesteld om als een van de eerste fabrikanten een niveau 4 autonoom rijdende auto te lanceren, in 2030 zou dit niveau immers de norm moeten zijn. Onze Renault Symbioz heeft al niveau 4, kijk maar even mee.

Niveau 5: Volledig autonoom

De auto kan in alle omstandigheden autonoom rijden, al behoudt de bestuurder de mogelijkheid om de controle over te nemen. Maar dit is echter helemaal niet nodig, dus wordt dit niveau ook wel ‘mind off’ genoemd. Om verder te evolueren naar dit niveau, ontwikkelde Renault onlangs ‘autonomous obstacle avoidance’, waarbij Renault ZOE even goed of zelfs nog beter in staat is om uit zichzelf obstakels te ontwijken!

Word Renault ambassadeur !

Je hebt geen toegang tot dit formulier.