My Renault

Renault in Nederland

Het van oorsprong Franse Renault opende vrij snel na de oprichting ook een Nederlandse vestiging. Daarom heeft Renault een lange en rijke geschiedenis in ons land. Lees maar mee!

1904

De eerste Nederlandse Renault-importeur

In 1904 wordt de eerste Nederlandse Renault-importeur aangesteld. Vrij bijzonder als je bedenkt dat Renault pas 6 jaar eerder, in 1889, zijn eerste auto op de markt bracht. De firma ‘Thyssens frères et sœur’ in Maastricht gelooft in de ‘Easy Life’-filosofie van Louis Renault, waarbij de auto het leven van de eigenaar een stuk gemakkelijk moet maken.

1908

Koningshuis kiest voor Renault

Vier jaar later zijn er inmiddels meerdere importeurs en via ‘Grund & Co’ vindt de eerste Renault zijn weg naar het Koningshuis. In 1908 bestelt Prins Hendrik – echtgenoot van Koningin Wilhelmina – een Renault 35CV. De auto wordt in Den Haag bij de firma Rijtuigenfabriek Hermans & Co in Den Haag voorzien van een landaulet-carrosserie met vijf zitplaatsen. Dit is zeker niet de laatste Renault van de Koninklijke familie!

1913

Grund&Co breidt uit

De firma Grund&Co neemt in 1913 de importactiviteiten van de familie Thyssens over en opent vestigingen in Arnhem, Utrecht en Maastricht. Niet alleen leverden ze aan Paleis het Loo (residentie van prins Hendrik) ook werd Grund&Co de officiële importeur van de koloniën.

1926

Eigen importvestigingen

Louis Renault besluit in 1926 eigen importvestigingen te openen en daarom wordt de ‘Société Anonyme des Usines Renault, afdeeling Holland’ opgericht. Louis Renault zetelt in eigen persoon in de directie en heeft een tijdelijke vestiging aan de Merwedekade in Utrecht. Op 25 juli 1928 verhuist het naar het Callandplein in Den Haag.

1935

Taximaatschappij ATAM kiest voor Renault

Renault kleurt het Haagse straatbeeld jarenlang rood-zwart als taximaatschappij ATAM in 1935 besluit alle taxi’s bij Renault aan te kopen.

1956

Renault Nederland NV

De ‘afdeeling Holland’ krijgt een naamsverandering en wordt vanaf 1956 officieel ‘Renault Nederland NV’. Deze naam wordt tot op de dag van vandaag aangehouden.

1960

Renault blijft groeien

Het Haagse kantoor aan het Callandplein blijkt in 1957 te krap te worden, dus wordt er in dat jaar begonnen aan de bouw van een nieuw importeurspand in Amsterdam. Het nieuwe gebouw wordt een betonnen skeletbouw met grote ramen. Architect Van der Heyden heeft daarmee een voor die tijd uiterst modern gebouw uitgedacht. Het gebouw van vier verdiepingen aan de Wibautstraat wordt in 22 januari 1960 officieel in gebruik genomen.

1966

De auto van het jaar

In 1966 wordt Renault 16 door het tijdschrift Autovisie uitgeroepen tot auto van het jaar. Het innovatieve model is de eerste vijfdeurs hatchback van formaat die perfect aansluit bij demografische ontwikkelingen in de jaren zestig en zeventig. De auto wordt lieveling van zowel pers als publiek.

2000

Renault verhuist naar Schiphol-Rijk

Na 40 jaar verhuist Renault Nederland van de Wibautstraat in Amsterdam naar de Boeingavenue op een bedrijventerrein in Schiphol-Rijk.

2001

Alweer een verhuizing!

Alweer een verhuizing! Ditmaal naar een ander pand op de Boeingavenue wanneer Renault Nissan Nederland NV wordt opgericht. Dit is een gezamenlijke importorganisatie voor beide merken uit de Renault-Nissan-alliantie.

2012

Mégane Estate, bestverkochte model

2012 bleek een bijzonder succesvol jaar voor Renault Nederland: de MÉGANE Estate wordt het bestverkochte model op de Nederlandse markt met maar liefst 20.000 registraties.

2017

Uitstekend jaar voor Renault

Ook 2017 wordt een uitstekend verkoopjaar voor Renault. Renault CLIO is de bestverkochte personenauto van 2017 met 11.778 stuks. Het aantal registraties en het marktaandeel van Renault in Nederland groeiden respectievelijk met 14% en 6% ten opzichte van verkoopjaar 2016. Ook werden er in 2017 vier keer zoveel elektrische auto’s verkocht als in 2016!

² ²

Word Renault ambassadeur !

Je hebt geen toegang tot dit formulier.