My Renault

Slimme stuurbekrachtiging

Als het goed is, merkt u er helemaal niets van. Maar tijdens het rijden wordt u aardig ondersteund bij het sturen. Dat is het werk van uw stuurbekrachtiging. Vooral bij het inparkeren geniet u van dit gemak. Hoe dat vertrouwde systeem nu eigenlijk werkt: dat leest u hier.

In den beginne was er: hydraulisch

Al in 1926 werd in Amerika het eerste patent aangevraagd voor een hydraulisch stuurbekrachtigingssysteem, om zware industriële vrachtwagens te helpen bij het manoeuvreren. In de jaren ’50 werd het voor het eerst in particuliere auto’s gezet, en we kunnen inmiddels niet meer zonder.

Maar hoe werkt het nu?

Een hydraulisch stuurbekrachtigingssysteem werkt als een soort buffer op de plek waar de stuurkolom vastzit aan de wielen. Die plek wordt het stuurhuis genoemd. In het midden van het stuurhuis zit een zuiger, die links en rechts wordt omgeven met olie. Een zogenaamde servopomp zorgt ervoor dat de olie altijd onder dezelfde druk wordt gehouden, door die olie constant door het systeem te sturen.

Draait u het stuur naar links, dan wordt de oliedruk rechts van de zuiger groter. Links wordt er olie weggestuurd (om de druk constant te houden) en de zuiger beweegt zich door de lagere druk aan de linkerkant mee naar links. De zuiger neemt het hele stuurhuis mee naar links: en er wordt zo kracht geleverd om de wielen naar links te draaien.

Een van de grootste verbeteringen ten opzichte van de eerste hydraulische systemen uit de jaren ’50 zit in de servopomp: door de druk te verlagen wordt er bij hogere snelheden veel minder bekrachtiging geleverd. Waar bij een heel lage snelheid het stuur en de wielen juist heel snel en makkelijk moeten draaien, willen we dat bij een ritje op de snelweg natuurlijk niet.

Maar het kan ook elektronisch

Heel ingenieus, maar de afgelopen jaren zijn we toch afgestapt van een hydraulisch systeem. Waarom? Ten eerste maakt het de auto zwaarder en neemt het veel ruimte in. En aangezien de servopomp altijd draait, kost het ook behoorlijk wat brandstof. Daarom wordt er in veel moderne auto’s tegenwoordig voor elektrische stuurbekrachtiging gekozen.

Een elektronisch systeem werkt heel wat simpeler. Een kleine elektromotor in het stuurhuis, of in de auto’s van Renault direct aan de stuurkolom, levert de kracht die nodig is om de wielen te helpen bij het draaien.

Zo’n elektronisch systeem staat het zelfs toe om de mate van stuurbekrachtiging aan te passen naar eigen wens. Aanpasbare stuurbekrachtiging maakt dan ook deel uit van ons Multi-SENSE® systeem, waarbij de bestuurder zijn auto kan afstemmen op zijn of haar (rij)stemming. Zo zal een sportievere bestuurder misschien liever wat minder ‘bijgestuurd’ willen worden door de stuurbekrachtiging, terwijl iemand die voornamelijk een hele comfortabele ervaring wil, liever voor een soepelere stand gaat.

Een trucje om erachter te komen of uw auto elektronisch of hydraulische stuurbekrachtiging heeft? Draai uw stuur volledig naar één kant, en probeer het dan met een klein (!) beetje druk nog iets verder te draaien. Een hydraulisch systeem zal ‘tegenstribbelen’ en een schrapend geluid maken. De zuiger staat dan namelijk maximaal naar links of rechts, terwijl er alsnog druk op uitgeoefend wordt. Kraakt, piept en zucht er niets: dan zal uw auto elektrische stuurbekrachtiging hebben.

² ²

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.