Tips & tricks Hoe werkt het?

My Renault

Vermoeidheidsdetectie-systeem

Nu
op de nieuwe

Renault Scénic

Het gebeurt maar al te vaak dat onze ogen even dichtvallen achter het stuur van onze auto. Omdat we een zware werkdag achter de rug hebben of omdat we al te lang onderweg zijn naar onze vakantiebestemming. En hoewel de passagier naast u u soms nog op tijd kan waarschuwen, zit er niet altijd iemand naast u om u op gevaarlijke situaties te wijzen. Tot nu! De nieuwe Renault Scénic is namelijk voor het eerst uitgerust met het vermoeiheidsdetectie-systeem.

Vermoeidheid is de grootste vijand van chauffeurs

Speel niet met uw veiligheid en kruip als het enigszins kan niet achter het stuur van uw auto wanneer u zich moe voelt. Vergeet ook niet om de twee uur een pauze te nemen tijdens een lange rit!

Vermoeiheidsdetectie-systeem : een ADAS

Net zoals de actieve remhulp, de snelheidsregelaar, de rijstrookassistent en de dodehoekassistent is het vermoeidheidsdetectie-systeem een rijhulpsysteem of ADAS, Advanced Driver Assistance System. Die systemen zorgen ervoor dat u veiliger en aangenamer de weg op kunt, maar dat betekent niet dat u zich niet meer hoeft te concentreren achter het stuur! Deze functies zijn vooral bedoeld voor monotone trajecten, zoals wanneer u zich op de snelweg bevindt of wanneer u meer dan 65 km/u rijdt.

Hoe werkt het?

Het vermoeidheidsdetectie-systeem registreert uiteraard niet hoe vaak u met de ogen knippert of geeuwt. Maar wanneer u achter het stuur van uw auto kruipt, analyseert een sensor in de stuurkolom wel in realtime uw rijgedrag gedurende de eerste tien minuten. Op die manier merkt het systeem meteen elke verandering in uw rijstijl op.

Wanneer u moe bent, gaat uw waakzaamheid achteruit en zal uw auto al snel naar links of rechts zwenken. Zodra u dat merkt, zult u de rijrichting meteen aanpassen door kort aan het stuur te draaien. Het systeem beschouwt die beweging vervolgens als een teken van vermoeidheid. Daarna gaat er een alarm af om u te waarschuwen en krijgt u via een drievoudige boodschap – visueel, geluid en via trilling van het stuur – de vraag om een korte pauze in te lassen. Als u de auto niet snel aan de kant zet, blijft het alarm regelmatig afgaan. Pas wanneer u even rust genomen heeft, zet het systeem de detectieparameters weer op nul.

IK SCHRIJF MIJ GRATIS IN

Geniet van alle voordelen die My Renault u te bieden heeft: online agenda van uw auto, wedstrijden, exclusieve voordelen op maat …
Word lid van My Renault en profiteer mee!
*Verplichte velden
 
 

Wachtwoord vergeten
close

Wachtwoord vergeten?

Vul hier uw e-mailadres in. Wij sturen u vervolgens een mail voor een nieuw wachtwoord.

 

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.