Magazine Backstage

My Renault

Conceptcars Saga: Afl. 2

Voor de autoconstructeur is het een ware stijloefening, maar de ontwikkeling van een conceptcar heeft wel meer doelen. Een conceptcar moet vooral de visie van Renault voor de toekomst en de mobiliteit tentoonspreiden. Dat kan door middel van diverse elementen, denk maar aan nieuwe technologieën of innovatieve designs. Maar soms treden vooral originaliteit, creativiteit en fantasie op de voorgrond.

Daarom (her)ontdekken wij graag samen met u enkele conceptcars die Renault de laatste drie decennia heeft ontwikkeld . Een gezinsauto die tot bedrijfsauto omgetoverd kan worden, een reusachtige cabriolet en zelfs een amfibievoertuig ... Hieronder maakt u kennis met 13 conceptcars die eens te meer bewijzen dat Renault nooit om ideeën verlegen zit!

Renault Zoom Concept (1992)

Als een van de eerste conceptcars van het merk wist Renault Zoom zich te onderscheiden door zijn revolutionaire karakter en vormde hij de inspiratiebron voor Twizy. Renault Zoom was een kleine monovolume met elektrische aandrijving die de auto van de toekomst moest voorstellen. Er was ook één bijzonderheid: Renault Zoom kon zijn formaat aanpassen, zodat hij gemakkelijker te parkeren zou zijn! De achterwielen konden immers naar voren schuiven, zodat de auto werd opgetild. Daardoor werd Renault Zoom maar liefst 30 cm korter. Geen parkeerplaats vinden was voorgoed verleden tijd!

Renault Racoon Concept (1993)

Hoewel schijn kan bedriegen, was het niet de bedoeling dat deze conceptcar als maanauto door het leven zou gaan. Renault Racoon kreeg een typische sciencefictionlook en ontleende zijn naam aan het Engelse woord voor ‘wasbeer’. Een naam die deze auto alle eer aandeed, want net zoals het dier hield Renault Racoon van water en van klimmen! Dankzij zijn immense banden kon Renault Racoon immers alle soorten obstakels aan. Als amfibievoertuig had hij een topsnelheid van ongeveer 5 knopen (of iets meer dan 9 km/u).

Renault Argos Concept (1994)

Renault Argos, een roadster met drie zitplaatsen die op Renault Twingo werd geïnspireerd, was een van de vele conceptcars van de hand van Patrick Le Quément. Dit lichtgewicht van amper 750 kg wist zich te onderscheiden door zijn bijzondere design met futuristische én retro-elementen. Tot de talloze innovaties behoorden onder andere de schuifdeuren aan de zijkanten, de intrekbare achteruitkijkspiegels en de afwezigheid van een voorruit, die werd vervangen door een inklapbaar windscherm.

Renault Fiftie Concept (1996)

Zoals zijn naam al doet vermoeden, werd deze conceptcar ontwikkeld ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van een van de beroemdste auto’s van het merk: Renault 4CV. Deze als eerbetoon bedoelde conceptcar sloeg een brug tussen het verleden en de toekomst. De carrosserie werd vervaardigd uit carbon, de stoelen waren bekleed met linnen en katoen, de bodem werd bedekt met linoleum en de deurpanelen bestonden uit rotan!

Renault Zo Concept (1998)

Geïnspireerd op Renault Spider werd deze conceptcar een echte terreinroadster. De kleine sportauto met een motor van 135 pk liet zich niet alleen opmerken door zijn design, maar ook door de specifieke indeling van zijn cabine. De chauffeur nam immers plaats in het midden, net zoals in de Formule 1, terwijl de twee passagiers schuin achter de chauffeur moesten zitten. Sensatie gegarandeerd!

Renault Ellypse (2002)

Renault Ellypse, een aangename auto met een minimalistische en lichte cabine, hield het midden tussen een monovolume en een berline. De keuze voor gebogen, vloeiende lijnen had een positieve impact op de aerodynamica en het verbruik van deze conceptcar. Renault Ellypse trok immers vooral de ecologische kaart. Met een zuinige motor, eenvoudig te recycleren onderdelen, niet-giftige vloeistoffen ... werd er aan alles gedacht om een ‘groene’ auto voor de toekomst te ontwikkelen.

Renault Altica Concept (2006)

Een eindeloos lange motorkap, uitstekende spatborden, pijlvormige koplampen, een laag silhouet ... Daardoor zag Renault Altica eruit als een futuristische, sportieve break. Maar ondanks zijn dekschilddeuren en zijn koffer met zijdelingse opening was Renault Altica meer dan zomaar een conceptcar. Deze auto bepaalde de toekomstige visuele identiteit die Renault op dat moment wilde nastreven, net zoals de latere Renault DeZir.

Renault Nepta Concept (2006)

Met deze fantastische cabriolet bedacht Renault een auto met spectaculaire afmetingen. De vijf meter lange Renault Nepta kreeg een vlot, bijzonder sportief racedesign. Het interieur straalde eveneens elegantie uit, maar het was vooral de manier waarop je in de auto kon gaan zitten die verraste! Renault koos er immers voor om bijzondere vlinderdeuren te installeren. De deuren gingen in het midden van de auto open en boden tegelijkertijd toegang tot de voorste en achterste zitplaatsen én het motorblok!

Renault Ondelios Concept (2008)

4,80 m lang. 1,60 m hoog. Velgen van 23-inch. Renault Ondelios zag er heel indrukwekkend uit. En het enorme rooster vooraan versterkte die gedurfde look nog meer. Maar ondanks zijn grote formaat was deze fantastische crossover vooral een vriendelijke reus. Naast zijn carrosserie uit carbon en zijn ruiten uit polycarbonaat om zijn gewicht te beperken, kreeg deze conceptcar ook een hybridemotor. Daardoor bleven het verbruik en de koolstofuitstoot binnen de perken.

Renault Frendzy Concept (2011)

Renault Frendzy was gebaseerd op een uniek concept: hij moest de eerste elektrische bedrijfsauto voor het hele gezin worden. Met één druk op de knop werd deze gezinsauto omgetoverd tot handige bedrijfsauto. De achteruitkijkspiegels werden verticaal geplaatst, het gegolfde dak bood meer opbergruimte, de achterbank kon in de bodem ingeklapt worden, de sensoren in het portier detecteerden pakketjes met een RFID-chip, ... Zelfs de interieurverlichting werd op het gebruik afgestemd: groen voor professioneel gebruik en oranje voor het gezin!

Renault Eolab Concept (2014)

Eén liter per 100 km. Om Renault Eolab zo’n bijzonder laag verbruik te kunnen geven, moest Renault al zijn knowhow aanspreken. Het merk deed daarvoor een beroep op bestaande technologieën en baseerde zich op drie belangrijke pijlers: een extreme gewichtsvermindering, een perfecte aerodynamica en het gebruik van een ‘Z.E. Hybrid’-motor. Want hoewel Renault Eolab uiteraard een conceptcar was, toonde hij wel Renaults visie op de auto’s van de toekomst: design, comfort, veiligheid en zuinigheid!

Renault TreZor Concept (2016)

De laatste conceptcar van Renault is TreZor Concept, een fantastische, elektrische GT-coupé die toont welke designrichting Renault in de toekomst uit wil. Eenvoudige en sensuele lijnen, een moderne en elegante cabine, uitzonderlijke sportieve prestaties, ... Renault TreZor laat iedereen meteen wegdromen en dompelt u onder in de autowereld van morgen.

Lees ook ons artikel over Renault TreZor Concept.

IK SCHRIJF MIJ GRATIS IN

Geniet van alle voordelen die My Renault u te bieden heeft: online agenda van uw auto, wedstrijden, exclusieve voordelen op maat …
Word lid van My Renault en profiteer mee!
*Verplichte velden
 
 

Wachtwoord vergeten
close

Wachtwoord vergeten?

Vul hier uw e-mailadres in. Wij sturen u vervolgens een mail voor een nieuw wachtwoord.

 

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.