Magazine Backstage

My Renault

50 jaar gezinsauto’s

Renault is er al meer dan een halve eeuw van overtuigd dat een auto afgestemd dient te zijn op de wensen van de passagiers. Deze evolutie begon in 1965 met de Renault 16. Vanaf dat moment moesten auto’s vooral aan de behoeften van moderne gezinnen voldoen. Bovenaan het prioriteitenlijstje van Renault stonden modulariteit, elegantie, permanente innovatie en accessoires die van de auto een echte leefruimte maken. Reis samen met My Renault door de tijd en kom meer te weten over de auto’s die – elk op hun eigen manier – de geschiedenis van de auto-industrie én van gezinnen herschreven!

  • 1965
  • 1976
  • 1984
  • 1987
  • 1991
  • 1992
  • 1996
  • 2011
  • 2015
  • 2016
  • 1965: Renault 16

    De eerste gezinsauto voor de middenklasse

    Na de voorstelling op het autosalon van Genève werd deze baanbrekende berline meteen een gigantisch succes. De non-conformistische R16 was uniek opgebouwd als de allereerste hatchback in de middenklasse. Als kruising tussen een berline en een stationcar was de R16 voor die tijd bijzonder polyvalent. Dit kwam met name door de modulaire stoelen.

    Het succes kon uiteraard niet uitblijven: de R16 werd niet alleen tot beste auto van 1966 verkozen, maar rolde in zijn lange carrière ook meer dan 2 miljoen keer van de band!

  • 1976: Renault 20

    Een upgrade van het R16-gamma

    Renault 20 – de eerste Renault die met behulp van een computer ontworpen werd – wachtte een loodzware taak als opvolger van de Renault 16. Hij was langer, maar behield wel de achterklep en de 1 647 cm³-motor van de TX-versie met een vermogen van 96 pk. Wat betreft het uiterlijk , kreeg de R20 hetzelfde carrosserie als de Renault 30 die een jaar eerder was gelanceerd. Hij was wel beschikbaar met andere motoren en uitrusting, en werd zo veel toegankelijker.

  • 1984: Renault Espace

    De eerste monovolume

    Renault bracht, samen met Matra, in de vorm van de Espace een volledig nieuw concept op de automarkt: de monovolume. Zijn grootste pluspunt? Hij bood plaats aan 7 mensen en hij haalde dankzij zijn aerodynamische vormgeving op het circuit een snelheid van 180 km/u. Ook zijn modulariteit blijkt tot op de dag van vandaag een gigantisch succes. Iedere passagier kreeg namelijk zijn eigen inklapbare, verwijderbare en draaibare stoel. Het was zelfs mogelijk om een vierpersoonssalon rond een tafeltje op te stellen. De ‘gezinsauto voor het echte leven’ in zijn puurste vorm.

  • 1987: Renault 21 Nevada

    De break voor skiërs!

    De R21 Nevada was 4,64 meter lang (en dus 18 centimeter langer dan de R21 gezinsberline waarop hij gebaseerd was) en bood plaats aan voorwerpen tot 2,10 meter lang. Renault Nevada was ook met 7 zitplaatsen verkrijgbaar, dit maakte hem dé ideale auto voor grote gezinnen.

  • 1991: Renault Scénic Concept

    Op weg naar een compacte monovolume

    Vraagt u zich af waar de naam ‘Scénic’ vandaan komt? My Renault lost dit mysterie graag voor u op: Safety Concept Embodied in a New Innovative Car, of Veiligheidsconcept in een Nieuwe Innovatieve Auto. Als een echte cocon voor het hele gezin was deze concept car tegelijkertijd heel leefbaar, modulair en bijzonder ruim, maar dan wel in een compacter formaat dan Renault Espace. Daarnaast werd de Scénic voorzien van verschillende technische innovaties op vlak van veiligheid, zoals een ABS-systeem gekoppeld aan de automatische versnellingsbak, een vermoeidheidsdetectiesysteem en zelfs veiligheidsgordels op maat van kinderen.

  • 1992: Renault Twingo

    Stadsauto of monovolume?

    We hoeven Twingo ondertussen niet meer voor te stellen. Het is zonder twijfel een van de grootste succesnummers van Renault. Deze onvergetelijke stadsauto wist miljoenen chauffeurs te verblijden met zijn leuke karakter en legendarische modulariteit. Ondanks zijn kleine formaat brak handige Twingo wel alle volumerecords met zijn 1,78 meter lange cabine. Een monovolume in het lichaam van een stadsauto!

  • 1996: Renault Scénic

    De gulden middenweg tussen Espace en Twingo

    Renault Mégane en Scénic pikte de draad van de concept car uit 1991 weer op en groeide zo uit tot de allereerste compacte monovolume uit de autogeschiedenis. Mégane was namelijk de gulden middenweg tussen Twingo en Scénic. Bovendien was er heel wat opbergruimte te vinden in de cabine: handschoenenkastjes, tal van opbergvakjes en de allereerste luikjes in de vloer van de auto. In 1997 werd Scénic verkozen tot Europese auto van het jaar, hij was onmiddellijk in de smaak gevallen bij het grote publiek. Tot op de dag van vandaag is hij de meest verkochte monovolume in Frankrijk.

  • 2011: Renault R-Space 2011

    Op naar de toekomst!

    Sportief en warm, krachtig en gezellig, innovatief en ecologisch ... De concept car R-Space was de perfecte weerspiegeling van een modern gezin, en dit dankzij een combinatie van elementen die ooit lijnrecht tegenover elkaar stonden. Met zijn sportieve, sensuele look en speelse interieur luidde hij de toekomst in voor gezinsauto’s. Zo diende de R-Space als inspiratiebron voor de nieuwe generatie Scénic.

  • 2015: Nieuwe Espace

    Met vloeiende lijnen en krachtige rondingen

    Om met de tijd mee te gaan én met de behoeften van de hedendaagse gezinnen kreeg de Espace een flinke upgrade. Zo werd de auto nóg groter en door middel van de 5 rijmodi van het exclusieve Multi-SENSE®-systeem kon de auto zich geheel aan de wens van de passagier aanpassen. Het interieur werd nog aantrekkelijker door de zwevende console en vloeiende lijnen. Bij zowel de vijf- als zevenpersoons Espace werd veel aandacht besteed aan het design, en dit zorgde voor een praktrisch en visueel zeer aantrekkelijk interieur. Rijden in Espace was nog nooit zo comfortabel.

  • 2016: Nieuwe Scénic

    Ultiem comfort voor de hele familie

    20 jaar na zijn introductie en vijf miljoen exemplaren later, werd het tijd voor een make-over. De Renault Scénic kreeg een nieuwe look én werd uitgerust met tal van handige rijhulpsystemen zoals actieve remhulp met voetgangersdetectie (AEBS), de rijbaanassistent en het vermoeidheidsdetectie-systeem. Een wereldprimeur zijn de 20–inch wielen die standaard op alle versies zijn. Dit geeft de auto een energieke uitstraling van een MPV en SUV. De nieuwe Scénic is de familieauto bij uitstek. Ontworpen om uw gezinsleven te vereenvoudigen: veel ruimte aan boord, slimme opbergmogelijkheden en een gemakkelijk aanpasbaar interieur.

    2016 was ook het jaar waarin de Grand Scénic in een nieuw jasje werd gestoken. Deze auto biedt grote gezinnen volop voordelen zowel qua ruimte als comfort. Denk hierbij aan de grote kofferruimte van 596 liter en allerhande opbergvakken waarin u 63 liter extra bagage kwijt kunt. Bovendien heeft de Grand Scénic ook een optionele magic drawer opberglade van 13 liter. Ook op dit model waarschuwt de Actieve remhulp met voetgangersdetectie (Active Emergency Braking System, AEBS) u voor voetgangers die plotseling te weg oversteken. Net als de Scénic beschikt ook de Grand Scénic standaard over 'tall & narrow' wielen van 20’’ met een lage rolweerstand, die erg energiebesparend zijn. Gezinnen kunnen hun geluk niet op met de nieuwste Grand Scénic.

IK SCHRIJF MIJ GRATIS IN

Geniet van alle voordelen die My Renault u te bieden heeft: online agenda van uw auto, wedstrijden, exclusieve voordelen op maat …
Word lid van My Renault en profiteer mee!
*Verplichte velden
 
 

Wachtwoord vergeten
close

Wachtwoord vergeten?

Vul hier uw e-mailadres in. Wij sturen u vervolgens een mail voor een nieuw wachtwoord.

 

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.