My Renault

Het Renault = Présent boek

Onlangs lanceerde Renault het boek met de titel Renault = Présent. Het boek is volledig gedrukt op flinterdun aluminium en in monochrome kleuren, net zoals een auto. De Duitse journalist Niklas Maak schreef de verhalen en de Nederlandse ontwerpster Irma Boom ontwierp het boek op speciaal verzoek van Laurens van den Acker.

Zowel Niklas als Irma hebben mooie (jeugd)herinneringen aan het merk Renault. Irma Boom werd vooral enthousiast toen ze hoorde dat het logo van Renault door de kunstenaar Victor Vasarely ontworpen is. Volgens haar is het logo een fantastisch voorbeeld van zowel de eigen stijl van de kunstenaar als de stijl van Renault. Vasarely kreeg in 1972 de opdracht om het nieuwe Renault-logo te ontwerpen dat voor het eerst op de Renault 5 gebruikt werd. In het boek worden de afbeeldingen van Vasarely uitvoerig besproken.

Het boek ademt verleiding, en is een lofzang op de schoonheid van verschillende Renault-modellen zoals de achterruit van de Renault 25 V6 of de koplampen van de Renault 16. Ook wordt de historie van Renault als volksmerk beschreven. Uiteraard komen de verschillende levensfasen en bijbehorende concept cars ook aan bod. Hierdoor wordt duidelijk dat Renault auto’s maakt voor mensen van alle bevolkingslagen en uit alle leeftijdscategorieën.

Tijdens het drukprocedé, lamineren, vouwen, vergaren, binden en verpakken is veelvuldig geëxperimenteerd en getest. Om een blok ‘aluminium’ zo goed mogelijk te binden is gekozen voor een strakke afwerkingsmethode. Het boek is helaas niet te koop.

Word Renault ambassadeur !

Je hebt geen toegang tot dit formulier.