My Renault

Mobiliteitsoplossingen

Waar we al eerder vertelden over het feit dat auto’s op maat gemaakt kunnen worden voor mensen met een lichamelijke beperking, willen we hier graag nog dieper op ingaan. Want hoe gaat het precies in zijn werk wanneer iemand een auto wil die speciaal is aangepast voor zijn of haar handicap? We raadpleegden wederom Alexander Wijntjes van aanpassingsbedrijf Bierman.

Iedere situatie een passende oplossing

Wat betreft de zelfrijders wordt door het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheid) bepaald wat voor auto iemand mag rijden. Zo zijn er mensen die een voet of been missen en die al voldoende hebben aan een automaat (eventueel in combinatie met een linker gaspedaal). Maar er zijn ook mensen die met hun handen gas moeten geven én remmen, in dat geval wordt er een handbedrijfsrem met segmetgas geplaatst. Hierbij worden rem en gas met de hand bediend, de bestuurder bedient het gas door een hendel naar zich toe te trekken. Ook rolstoelgebruikers of mensen in een scootmobiel kunnen zelf een auto besturen. “In dat geval passen we de auto zodanig aan dat mensen met de rolstoel of scootmobiel gemakkelijk de auto in kunnen rijden”.

De klant staat bij ons centraal. We kijken eerst naar de specifieke beperking van de klant en zijn of haar wensen”

Alexander Wijntjes, Adviseur aanpassingen

De meest voorkomende aanpassing blijven die voor de meerijders. In dat geval kan de persoon gewoon in de rolstoel blijven zitten. Soms passen er zelfs meerdere rolstoelen in een (grotere) rolstoelbus.

Volop mogelijkheden en hulp met financiële aspect

Net zoals de mogelijkheden, zijn de kosten voor de verschillende aanpassingen erg uiteenlopend. Zo kost een aanpassing waarbij het gas op links geplaatst wordt ongeveer € 750,-. Een uitgebreide ombouwing van een Renault Master kan bijvoorbeeld oplopen tot € 50.000,-. Gemiddeld geeft men zo’n € 10.000,- uit aan een aanpassing. Deze kosten worden in sommige gevallen vergoed (denk aan WMO, UWV, fondsen). De aanpassingen voor mensen met een fysieke handicap zijn belastingaftrekbaar. Daarnaast zijn er speciale belastingtarieven (verlaagd wegenbelastingtarief) en regels waar mensen rekening mee dienen te houden. Ook hierbij biedt Bierman een helpende hand.

Er bestaat ook een shuttle service, waarbij klanten bij het station (Schiphol) opgehaald worden. Indien de klant niet bij Bierman kan komen, is het eveneens mogelijk om de klant thuis te bezoeken. Maar het gebeurt ook vaak dat klanten helemaal geen contact hebben met Bierman, want veel aanpassingopdrachten verlopen ook via de (lokale) Renault-dealer.

Dient de auto APK gekeurd te worden, dan gebeurt dit op dezelfde manier als een reguliere auto. Dit dient de klant bij de Renault-dealer te laten doen.

Lees ook

² ²

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.