My Renault

De legendarische Renault 5 Turbo

We willen graag even terugblikken op de geschiedenis van de Renault 5 Turbo en de Renault Maxi 5 Turbo, onze grote rallylegendes. Voordat de Renault 5 Turbo een echt rallybeest werd, was het vooral een ambitieus project. Deze auto moest het uithangbord van Renault worden om het gamma uit te breiden. Daarnaast moest hij schitteren in wedstrijden met de turbomotor die Renault ondertussen ook in de F1 gebruikte.

Eerste verschijning

Deze kleine snelheidsduivel werd voor de eerste keer tentoongesteld op het Salon van Parijs in 1978. Toen was de auto gewoon nog een maquette zonder motor. Toch werd er al veel over geschreven, vooral dankzij zijn bijzondere kenmerken en atypisch design.

Eerste wedstrijden

Het eerste prototype nam in 1979 voor het eerst deel aan een rally, de Giro. Guy Fréquelin zat aan het stuur. Met de Renault 5 Turbo behaalde hij een historische snelste tijd in het algemeen klassement, maar hij moest helaas opgeven wegens motorproblemen. Ondanks deze tegenslag liet het kleine team van Dieppe de moed niet zakken. Eén jaar na de Giro van 1979 werd de Renault 5 Turbo opgenomen in Groep 4 voor de Ronde van Frankrijk voor auto’s van 1980. Ditmaal zat Jean Ragnotti aan het stuur, samen met copiloot Jean-Marc Andrié. De twee vrienden behaalden topprestaties.

Eerste successen

Het duurde even voordat het eerste succes geëvenaard werd. Het team Ragnotti-Andrié sleepte in 1981, tijdens de rally van Monte Carlo, een welverdiende zege in de wacht. Hiermee werden de grote verwachtingen van de Renault 5 Turbo eindelijk ingelost.

De kleine rallybom

In 1983 werd Groep 4 vervangen door Groep B. Hier evolueerden de krachtigste auto’s die eigenlijk nooit voor rally ontworpen waren. De auto’s werden ook gevaarlijker. Om aan de nieuwe criteria te voldoen, werd de Renault 5 Turbo Type Tour de Corse ontworpen. Deze auto werd in 1985 vervangen door de Renault Maxi 5 Turbo, de ultieme en ultrakrachtige versie van dit model. Tussen 1985 en 1986 won deze auto dan ook meerdere wedstrijden.

R5 Turbo 2

Het jaar 1983 was ook het jaar waarin een goedkopere versie van de Turbo werd ontworpen, de R5 Turbo 2. Waar de Turbo 1 een aluminium dak en deuren had, werd voor de Turbo 2 een eenvoudigere en ook goedkopere constructie gekozen. Hoewel de auto goedkoper was, waren zijn prestaties zeker niet minder. Zo behaalde hij een topsnelheid van 200 km /u (120 mph) en 0-100 km/ u in 6,9 seconden. Beide modellen zijn inmiddels veel gezochte klassiekers waarvan de waarde tot zelfs boven de € 100.000,- oploopt.

Word Renault ambassadeur !

Je hebt geen toegang tot dit formulier.