My Renault

Renault hoogtepunten

U weet ongetwijfeld dat Renault al heel wat jaren actief is in de autobranche. In de 19e eeuw werden reeds de eerste stappen gezet naar een internationaal bedrijf dat vandaag wereldwijd miljoenen auto’s verkoopt. We nemen u mee in de tijd en blikken terug op een aantal hoogtepunten van de inmiddels 119-jarige geschiedenis van Renault.

1898

De Renault voiturette maakt Rue Lepic onveilig

Het avontuur begon op 24 december 1898 toen Louis Renault met zijn voiturette de steile Rue Lepic in Montmarte, Parijs opreed. Nog diezelfde avond kreeg hij 12 bestellingen binnen van mensen die het voertuig ook wilden kopen. En in hetzelfde jaar richtte Louis met zijn broers Marcel en Fernand het bedrijf Société Renault Frères Company op. Louis bleef als medewerker actief in het bedrijf en wijdde zich aan het design.

1914

Aanvraag 1.000 oorlogsvoertuigen

Het Franse ministerie riep Renault op om bij te dragen aan de oorlog. Renault ontving 31 opdrachten voor onder andere de levering van ambulances, vliegtuigmotoren en taxi’s. De Renault taxi’s vervoerden ongeveer 4.000 mannen naar het front.

1929

Opening van de Ile Seguin-fabriek

De Ile Seguin-fabriek in Boulogne-Billancourt, buiten Parijs, werd in dit jaar geopend. Deze fabriek produceerde de prestigieuze 8-cilinder Reinastella. Op dit moment is het merk Renault in 49 landen aanwezig.

1945

Nationalisatie

In 1945 veranderde Société Anonyme des Usines Renault (SAUR) in La Régie Nationale des Usines Renault (RNUR). Het bedrijf kwam vanaf dit moment volledig in handen van de Franse staat.

1946

Lancering van de nieuwe 4CV

De 4CV werd in oktober 1946 op de Paris Motor Show onthuld. Het was het eerste voertuig met een achterin geplaatste motor en het eerste voertuig waar meer dan een miljoen stuks van geproduceerd werden. De auto werd in het geheim tijdens de oorlog ontworpen en woog slechts 560 kilo. Hierdoor konden er gemakkelijk vier personen in vervoerd worden.

1956

Lancering van de Dauphine

De Dauphine was een waardige opvolger van de 4CV. Dit werd mede door zijn naam bevestigd, gezien Dauphine de Franse betekenis van erfgenaam is. Dit model vertegenwoordigde een nieuwe tijdsgeest waarbij alle hedendaagse moderne accessoires zoals verstelbare stoelen, verwarming en automatische versnellingsbak waren inbegrepen.De gewelfde vormen van de auto waren kenmerkend voor de auto-ontwerpen in de jaren ‘60. De carrière van Dauphine kwam in december 1967 ten einde. Op dat moment was de auto met 2.150.738 eenheden de meest geproduceerde auto in de Franse geschiedenis.

1961

Lancering van de Renault 4

Renault lanceerde in 1961 de Renault 4, een waar cultureel fenomeen. Het idee achter deze auto was een veelzijdig voertuig te ontwikkelen waarmee men praktisch overal naartoe kan gaan en dat in allerlei omstandigheden van nut kan zijn. Deze vijfdeurs kenmerkte zich door een achterklep die naar een modulaire ruimte leidde waarin de achterbank naar beneden geklapt kon worden. Op deze manier kon men van de auto een busje maken. Van de Renault 4 werden meer dan 8.000.000 eenheden geproduceerd en de auto werd naar meer dan 100 landen geëxporteerd.

1972

Geboorte van de iconische Renault 5

In 1967 vroeg de toenmalige Renault-baas Pierre Dreyfus aan zijn ingenieurs om een kleinere auto te ontwerpen die bij een zo breed mogelijk publiek in de smaak zou vallen. Onder codenaam 122 begon men aan het project dat eindigde in een kleine, veelzijdige auto die een lust voor het oog was. Deze auto was ook het eerste driedeursmodel van Renault. Vooral bij vrouwen in stedelijke omgevingen viel de Renault 5 in de smaak. Hij bleek een enorm commercieel succes en in 1980 behaalde de auto een ware sterrenstatus met een tweede plaats op de wereldmarkt. Van alle registraties was 60 % afkomstig van de internationale verkoop. Inmiddels behoort de R5 samen met de Citroën 2CV, DS en de Volkswagen Beetle tot dé iconen van de twintigste eeuw.

1984

Renault Espace, de eerste minibus

De onthulling van de Espace genereerde een enorme mediahype. Men had nog nooit een voertuig met dergelijke modulariteit gezien. Met zijn 5 modulaire stoelen kon een heuse woonkamer in een auto gecreëerd worden.

1992

Het team Williams-Renault wint de ‘F1 Constructors’ World Champion’-titel

Met 15 pole positions en 10 overwinningen in 16 wedstrijden won het Williams-Renault team de ‘F1 Constructors World Champion’-titel en werd Nigel Mansell uitgeroepen tot bestuurder van het jaar. De komende zes jaar zou Renault het kampioenschap domineren.

1998

Opening Ayrton Senna complex in Brazilië

In Curitiba (Brazilië) werd het Ayrton Senna productiecomplex geopend, vernoemd naar de in 1994 op tragische wijze verongelukte Formule 1-coureur. Dit complex zou uitgroeien tot een van de belangrijkste fabrieken in Zuid-Amerika.

1999

Alliantie Renault-Nissan en overname Dacia

Renault en Nissan ondertekenden een samenwerkingsovereenkomst waarbij Renault een aandeel van 36,8 % in Nissan kreeg. Industrieel werk werd vanaf dit moment ook met Nissan gedeeld. Daarnaast werd het Roemeense autobedrijf Dacia overgenomen. Met 51 % werd Renault meerderheidsaandeelhouder van het merk.

2011

Introductie eerste elektrische auto’s in Nederland

Met de introductie van Kangoo Z.E. en Fluence Z.E. waren de eerste elektrische Renault modellen een feit in ons land. Het begrip Z.E. staat voor Zéro Émission, wat betekent dat de auto’s volledig elektrisch zijn en geen schadelijke uitstoot produceren. Een jaar later volgden Twizy en ZOE. Fluence wordt sinds 2014 niet meer geproduceerd, tegenwoordig is er een Z.E.-variant van Renault Master.

2013

Onthulling luxelabel INITIALE PARIS

Het label INITIALE PARIS werd voor het eerst geïntroduceerd in 2013. Tijdens de IAA in Frankfurt werd de conceptauto INITIALE PARIS onthuld. Er zijn speciale INITIALE PARIS-uitvoeringen van Espace, Clio en Talisman.

2015

Onthulling van de Alaskan Show Truck

Het streven van Renault naar de verovering van de internationale pick-up markt leidde tot de introductie van de Alaskan Show Truck, een robuuste pick-up truck met het kenmerkende Renault-design.

2016

Elektrische revolutie

2016 is het jaar waarin Renault het ene na het andere record behaalde op het gebied van elektrisch rijden. Slechts 5 jaar na de lancering van de eerste elektrische Renault werd in dit jaar de 100.000e elektrische auto afgeleverd. In de eerste helft van 2016 verkocht Renault 32 % meer elektrische auto’s dan in het jaar ervoor. Renault ZOE ontving meerdere prijzen en kreeg een verdubbeling in zijn actieradius waardoor hij nu een bereik heeft van 400 NEDC*.

* De actieradius is gemeten aan de hand van de officiële Europese testmethode (NEDC). Deze testmethode geeft de mogelijkheid auto’s op de actieradius met elkaar te vergelijken en heeft niet als doel de daadwerkelijke actieradius weer te geven. De daadwerkelijke actieradius is afhankelijk van diverse factoren, zoals de plaats van gebruik, rijstijl, weersomstandigheden en de belading van de auto.

Word Renault ambassadeur !

Je hebt geen toegang tot dit formulier.