My Renault

Een passie voor kleur

Tegenwoordig is het kleurenpalet van de carrosserie en het interieur een wezenlijk onderdeel van het design van een nieuwe auto. Dit hebben we te danken aan Paule Marrot.

Renault heeft sinds jaar en dag een passie voor kleur. De Renault TWINGO heeft er zijn handelsmerk van gemaakt en is in veel verschillende kleuren beschikbaar. Bij de lancering krijgt elk nieuw model zijn eigen, iconische kleur toegewezen. Honinggeel (Jaune Miel) voor de nieuwe Renault SCÉNIC, Vuurrood (Rouge Flamme) voor de Renault KADJAR, IJzerblauw (Bleu Iron) voor de Renault MÉGANE GT ...

Hoewel er tegenwoordig goed nagedacht wordt over de kleur, was dat vroeger niet altijd zo. Begin vorige eeuw, toen design niet de grootste zorg was van de autobouwers, werden de kleuren van de modellen gekozen door de directie. Tot Paule Marrot op het toneel verscheen.

couleur-1

Leve kleur!

Paule Marrot was een gerenommeerde interieurontwerpster uit Parijs. Ze had een bijzondere band met Renault en is een van de drijvende krachten achter het succes van een van de bekendste modellen: de Renault Dauphine.

In 1953, een paar jaar voor dat model op de markt kwam, ging de samenwerking tussen Paule Marrot en Renault op een bijzondere manier van start. Zij schreef een brief aan Renault, waarin ze klaagde over het trieste kleurengebruik bij de Renault 4CV's die ze zo vaak in de Franse hoofdstad zag rondrijden. Ze stelde voor om daar iets aan te doen.

Door haar goede reputatie als interieurontwerpster mocht ze meteen aan de slag als kleurconsulent, een beroep dat toen nog in zijn kinderschoenen stond.

couleur-2

De kleur van verleiding

In de gouden jaren dertig werd de auto ook voor de middenklasse toegankelijk en was het niet meer alleen voor de allerrijksten. Daarnaast zaten er ook steeds meer vrouwen achter het stuur. De doelgroep werd gevarieerder, en dat betekende dat Renault een ruimer publiek met allerlei verschillende smaken moest aanspreken.

Een van de redenen achter het succes van de Renault Dauphine is zonder twijfel het uitgebreide kleurenpalet van dertig originele tinten. Die werden allemaal in samenspraak met Paule Marrot ontwikkeld. Ze stond er op het leer en de stof in het interieur precies dezelfde kleur als de carrosserie te geven.

Kleur in het DNA van Renault

Haar oog voor detail en passie voor kleur is Renault nooit meer kwijtgeraakt. Daar is de huidige Senior Vice President Corporate Design van Renault, Laurens van den Acker, maar al te blij om.

Sinds zijn komst heeft hij de stijl van het merk hervormd en het design van Renault gebaseerd op 6 belangrijke pijlers: liefde, avontuur, familie, werk, ontspanning en wijsheid. Die elementen kwamen dankzij een uniek kleurgebruik tot uiting in de conceptcars van Renault. Het resultaat is een heuse kleurenbloem ... én een nieuwe look!

e-stor

Word Renault ambassadeur !

Je hebt geen toegang tot dit formulier.