My Renault

Het leed dat file heet

Ton Hendriks is verkeerskundige bij de ANWB. De ANWB behartigt de belangen van ongeveer 4,5 miljoen leden en houdt zich dagelijks bezig met het verspreiden van up-to-date-informatie rondom files.

Hoe ontstaan files?

‘Eigenlijk is het heel simpel. De verhouding tussen de hoeveelheid verkeer en de hoeveelheid ruimte is scheef. Dat kan een aantal oorzaken hebben. Het aanbod is te groot – denk aan de spits. Maar ook bij opritten kunnen ze ontstaan, omdat er ineens meer voertuigen bijkomen en de ruimte gelijk blijft. Of door versmallingen of minder rijstroken. Daarnaast zijn er situaties waarbij mensen op de rem moeten of hun gas inhouden, zoals bij een ongeluk, sommige bochten en hellingen of een bepaalde stand van de zon. Bij druk verkeer is remmen al genoeg om een file te veroorzaken. De Universiteit van Nagoya (Japan) heeft dat goed aangetoond. Ze lieten 22 bestuurders in een cirkel rijden. Alle bestuurders werd gevraagd op een constant tempo van dertig kilometer per uur te rijden. In het begin verliep dat heel soepel, maar na korte tijd ontstonden er toch gaten en moesten enkele bestuurders op de rem. Overigens spreken we nu allemaal van onbewuste files.’

Constant tempo

Wisselend tempo

= file

Alle bestuurders werd gevraagd op een constant tempo van dertig kilometer per uur te rijden. In het begin verliep dat heel soepel, maar na korte tijd ontstonden er toch gaten en moesten enkele bestuurders op de rem.”

Zijn er dan ook bewuste files?

‘Rijkswaterstaat creëert zo nu en dan een file om ervoor te zorgen dat er elders geen opstoppingen ontstaan. Bijvoorbeeld door de stoplichten bij een snelwegoprit op rood te zetten en geleidelijk voertuigen door te laten gaan. Op die manier kan het verkeer op de snelweg ten minste door blijven rijden. Ook zie je dat bij tunnels files worden gecreëerd, bijvoorbeeld bij de Leidsche Rijntunnel. Auto’s worden daar tegengehouden en mogen pas door als de drukte in de tunnel is afgenomen. Ze willen daarmee voorkomen dat een file in de tunnel ontstaan. Dat heeft met de veiligheid te maken, maar stilstaan in een tunnel is voor mensen ook onprettig.’

Wat doet Rijkswaterstaat nog meer?

‘Ze werken veel samen met gemeenten en provincies om ervoor te zorgen dat mensen bij filevorming zo snel mogelijk alternatieve routes krijgen aangeboden. Bij ongevallen proberen ze spoedig alles op te ruimen. De wachttijden nemen anders exponentieel toe. En er zijn afgelopen jaren veel rijstroken bijgekomen. Overigens kun je het wegennet niet zo inrichten dat er nooit meer een file is. Dan ben je niet alleen qua kosten erg inefficiënt bezig, maar ook op het gebied van ruimte en duurzaamheid. Er wordt ook continu geïnnoveerd, zoals met drones. Daarmee kun je van bovenaf zien hoe een file zich ontwikkelt.’

Wat kun je zelf doen om files te voorkomen?

‘Het sleutelwoord bij file is spreiding van plaats en tijd. Dat heb je deels zelf in de hand. Mocht je dus iets later van huis kunnen vertrekken naar je werk, kan dat al enorm schelen. Of met het openbaar vervoer, of een dagje thuiswerken. We zitten in een economische groei en het is onoverkomelijk dat het aantal files de komende jaren toe gaat nemen. Economische groei en files gaan hand in hand. Veel werkgevers accepteren flexibel werken al, maar ze zouden het juist moeten stimuleren.’

Het sleutelwoord bij file is spreiding van plaats en tijd.

En als je eenmaal in de file belandt?

‘Onrust veroorzaakt files, dus mijn advies is niet steeds van plek te wisselen en niet allemaal links gaan rijden. Wat ook echt werkt, in tegenstelling tot wat mensen vaak denken, is je houden aan de borden boven het wegdek. Het voelt natuurlijk gek om zeventig te gaan rijden terwijl je nog lekker gas kunt geven, maar het heeft wel echt zin. Het is alleen jammer dat mensen het resultaat niet kunnen zien. Eigenlijk zou je hen ervoor willen belonen. Dat je een melding krijgt dat dankzij jouw gedrag er die dag een paar procent minder kans op file was. Of dat de file door jou eerder is opgelost. En vergeet verder niet dat hoe erg het ook lijkt, de files altijd weer oplossen.’

Word Renault ambassadeur !

Je hebt geen toegang tot dit formulier.