My Renault

Elektrisch door de eeuwen heen

Elektrisch rijden? Dat deden ze rond 1900 massaal. Toch is er wel een en ander veranderd in de techniek…

Het lijkt vooral iets van de laatste tijd: de elektrische auto. Maar de ontwikkeling is allang gaande. Hoogstwaarschijnlijk was de eerste elektrische auto een schaalmodel, ontworpen door de Nederlander Sibrandus Stratingh in 1835. Later maakte Robert Anderson een koets die werd aangedreven door elektrische energie uit batterijen. Rond 1900 werden bijna alle auto’s die rondreden gevoed door een elektromotor.

Beter dan benzine. Of toch niet?

De toekomst van elektrisch rijden ziet er dan even rooskleurig uit. Want in eerste instantie lijken ze handiger dan auto’s op stoom (te lange opstarttijd) of een benzine-auto (lastig te bedienen). Toch zijn de batterijen die worden gebruikt wel erg groot, zo groot en zwaar dat de snelheid en het bereik van de auto’s beperkt zijn. De elektrische auto verliest – op een kleine opleving in de Tweede Wereldoorlog na – populariteit.

Verder ontwikkelen

Tot de jaren zeventig. Dan herleeft de interesse in elektrische auto’s, mede ingegeven door een grote oliecrisis. De ontwikkeling wordt verder opgepakt en steeds meer autofabrikanten gaan zich verdiepen in elektrisch rijden. Ook al worden er nieuwe technieken ontwikkeld, met een gemiddelde actieradius van ongeveer 60 kilometer is de elektrische auto nog geen gewild alternatief voor de benzinemotor. Toch werkt men gestaag door aan nieuwe technieken en compacte batterijen. Begin van deze eeuw krijgt elektrisch rijden een enorme opleving, mede door de wens om schonere vormen van mobiliteit te ontdekken.

Renault gamma

Ook Renault stond aan de vooravond van een elektrische revolutie. In 2011 introduceerde Renault de Kangoo Z.E. en Fluence Z.E. en zo waren de eerste elektrische auto’s in ons land een feit. De Twizy en ZOE – beide ook Zéro Émission en dus volledig elektrisch aangedreven – volgden een jaar later. Inmiddels is er een Z.E.-variant van de Renault Master dit omdat de Fluence niet meer wordt geproduceerd. Renault investeert en blijft daarna investeren in elektrisch rijden.

1 op 3 elektrische auto’s van Renault

Dat dit zijn vruchten afwerpt, blijkt wel uit het feit dat Renault recent een mijlpaal behaalde met de verkoop van het 200.000ste elektrische voertuig. Inmiddels is bijna 1 op 3 elektrische auto’s in Europa van Renault. Vooral de krachtige batterijen, snelle laadtijd en de ruime actieradius – bij de ZOE zelfs 300 kilometer – zijn reden voor mensen om te kiezen voor een elektrische auto van Renault. Ja, de techniek heeft zich de laatste eeuw wel enorm snel ontwikkeld.

Word Renault ambassadeur !

Je hebt geen toegang tot dit formulier.