My Renault

Wonder waterstof

Waterstof: het lijkt naast elektrische auto’s onmisbaar te zijn in de toekomst van duurzame mobiliteit. Ook Renault gelooft in de kracht van waterstof.

Renault Groupe introduceert daarom waterstoftechnologie voor lichte bedrijfswagens. De technologie, die Renault al sinds 2014 samen met partner Symbio ontwikkelt, is leverbaar op diverse modellen. De voordelen? De waterstofauto’s stoten geen CO2 uit, zijn geruisloos, ze kunnen intensief worden gebruikt, het tanken kost slechts 5 tot 10 minuten en ze bieden een grote actieradius. Ideaal voor ondernemers die veel onderweg zijn en regelmatig aan het werk zijn in een milieuzone.

Hoe werkt het eigenlijk?

Een waterstof-elektrisch aangedreven auto werkt als volgt. Een brandstofcel zet waterstof uit de tank in de auto samen met zuurstof uit de lucht om in elektriciteit (waarmee de batterij en de elektromotor worden gevoed) en water. Dat betekent dus dat je rijdt op koolstofvrije energie en de uitstoot nihil is.

KANGOO Z.E. Hydrogen

De eerste lichte bedrijfswagen die in een waterstofvariant verkrijgbaar is, is de KANGOO Z.E. Hydrogen. Deze komt eind 2019 op de markt en biedt met 370 km* de grootste actieradius van alle huidige elektrische bestelauto’s. Die hoge actieradius is te danken aan de waterstof-brandstofcel. Die zorgt bij lage temperaturen overigens ook voor een heerlijk warm interieur en voorkomt dat de actieradius kleiner wordt naarmate de temperatuur daalt.

MASTER Z.E Hydrogen

Van de MASTER werd afgelopen september al een nieuw model geïntroduceerd. Medio 2020 wordt daar een nieuwe variant aan toegevoegd, namelijk de MASTER Z.E Hydrogen. Deze waterstofauto heeft een flink grotere actieradius dan de MASTER Z.E.: 350 tegenover 120 km*. De twee waterstoftanks zijn onder de auto gemonteerd zodat het niet ten koste gaat van het laadvolume.

*cijfers onder voorbehoud, in afwachting van WLTP-certificering

Word Renault ambassadeur !

Je hebt geen toegang tot dit formulier.