My Renault

Stap jij over op elektrisch?

Elektrische auto’s zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Overweeg jij over te stappen op elektrisch rijden?

Grote kans dat je weleens over de aanschaf van een elektrische auto nadenkt. Met elektrisch rijden ben jij namelijk helemaal klaar voor de toekomst. De keuze in elektrische auto’s wordt ook steeds ruimer dus de kans is groot dat jouw favoriete model ook in een elektrische variant te verkrijgen is.

De elektrische modellen van Renault

Ook Renault heeft de modellenreeks inmiddels flink uitgebreid en biedt een ruim aanbod aan elektrische modellen. Zoals de Renault TWIZY, Renault KANGOO Z.E. en Renault MASTER Z.E. De Renault ZOE is met ruim 160.000 stuks het bestverkochte model. In juni 2019 kwam de derde generatie ZOE op de markt. In datzelfde jaar had de ZOE een verkoopstijging van 140% ten opzichte van 2018. In Duitsland, Spanje en Frankrijk is het zelfs de bestverkochte EV. De ontwikkeling van elektrische Renaults blijft doorgaan. Tegen 2022 zullen 8 volledig elektrische auto’s en 12 geëlektrificeerde modellen in de showrooms staan.

Hogere aanschafkosten

De markt van elektrische auto’s is dus booming. Toch bestaan er nog een boel vragen over elektrisch rijden. Bijvoorbeeld over de aanschafkosten. Die zijn hoger dan een benzineauto en dat heeft vooral te maken met het kostbare accupakket. Maar door het lagere verbruik en het feit dat je niet hoeft te tanken, worden die deels gecompenseerd. Daarnaast belast je het milieu aanzienlijk minder en dat is natuurlijk ook veel waard. Laad je dan ook nog thuis op in plaats van bij een publiek punt, heb je helemaal minder kosten. In Nederland hoef je overigens niet bang te zijn dat je snel zonder stroom komt te zitten. Nederland is namelijk koploper op het gebied van publieke laadpunten. Ruim een kwart van alle publieke laadpunten in Europa staat in Nederland. Alles over laadpalen, lees je hier.

Minder in onderhoudskosten

De onderhoudskosten van een elektrische auto zijn daarnaast een stuk lager dan van een benzine- of dieselauto. Een auto met een verbrandingsmotor heeft al snel meer dan tweehonderd draaiende onderdelen in de aandrijflijn. Allemaal onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage of onderhoud. Een elektrische auto heeft aanzienlijk minder draaiende delen in de aandrijflaan (namelijk minder dan 20) dus de kans op slijtage is minder groot. Daarnaast hoef je geen olie te verversen of de bougies te vervangen. Alleen de banden en remmen zijn iets gevoeliger voor slijtage.

Lees meer hier 

Kun je de actieradius beïnvloeden?

Ook over de actieradius bestaan altijd veel vragen. Hoe wordt die beïnvloed door factoren van buitenaf? En kun je hier zelf ook invloed op hebben? De actieradius is afhankelijk van de locatie waar je rijdt, je rijstijl, de weersomstandigheden, de uitrusting en de belading van de auto. Zit je auto volgeladen met bagage en personen? Dan zal je minder ver komen dan wanneer je alleen in de auto zit. Eigenlijk verschilt dat dus niet zoveel van een benzineauto. Ook weersomstandigheden kunnen een grote invloed hebben op de duur van de batterij. De ideale bedrijfstemperatuur waarop accu’s het meest efficiënt zijn is rond de 21 graden. Daarboven, maar vooral daaronder is de werking van de accu minder effectief. Rijden in de sneeuw kan dus effect hebben op de actieradius. Overigens heeft elke elektrische auto een verbruiksmeter. Zo kun je je energieverbruik optimaliseren. De gemiddelde actieradius van een elektrische auto ligt overigens rond de 205 kilometer. De gemiddelde actieradius van de ZOE is 360 kilometer. Renault werkt namelijk voortdurend aan het doorontwikkelen van de batterij, de constructie van de cellen en de samenstelling van de materialen voor een zo groot mogelijke actieradius.

Wil jij meer weten over elektrisch modellen, actieradius, batterijen, mogelijkheid tot huren van batterijen, laadpunten en Connected Services? Lees dan alles over elektrisch rijden met Renault.

Word Renault ambassadeur !

Je hebt geen toegang tot dit formulier.