My Renault

Conceptcars Saga: Afl. 1

Een conceptcar, een stijloefening voor een constructeur, heeft diverse objectieven. In de eerste plaats moet hij tonen hoe Renault auto’s en mobiliteit in de toekomst ziet. En dat kan met verschillende elementen: nieuwe technologieën, nieuw design en zelfs heel revolutionaire autoconcepten. Maar soms, en dat kan vele jaren later zijn, groeit een conceptcar uit tot een echte Renault!

Anders dan een conceptcar is een showcar een versie van een model dat binnenkort op de markt komt en moet hij de aandacht van het publiek trekken. Een showcar kan verschillen vertonen qua design en technologie, maar leunt toch dicht aan bij het definitieve model. Vandaag nemen we enkele conceptcars onder de loep die geëvolueerd zijn tot een seriemodel, net als enkele legendarische showcars van de afgelopen tien jaren.

Mégane Concept (1988)

De eerste conceptcar van Renault, de Mégane Concept, was een berline met een voor die tijd futuristische look. Het is vooral een ‘auto die u moet beleven’. Binnenin moet hij de indruk wekken dat u in een woonkamer zit en hij is uitgerust met schuifdeuren waardoor de instapopening 1,65 meter breed is. De passagiersstoel kan 180° worden gedraaid, zodat alle inzittenden samen van de reis kunnen genieten. Het zou nog zeven jaar duren voor Mégane op de markt kwam.

Roadster Laguna Concept (1990)

Met zijn vloeiend en krachtig lijnenspel, zijn flashy blauwe kleur, zijn veiligheidskooi en … het ontbreken van een voorruit maakte Roadster Laguna Concept een blijvende indruk. Hoewel het aanvankelijk een stijloefening was die niet op de markt zou komen, leidde deze Laguna Roadster dankzij het succes van Renault in de formule 1 uiteindelijk tot Renault Spider. Ook al was zijn naam intussen al gebruikt voor een ander model uit het gamma .

Scénic Concept (1991)

Deze conceptcar, die het midden houdt tussen Renault Clio en Renault Espace, wilde inspelen op de verwachtingen van het moderne gezin: veiligheid, comfort en ruimte. Dit was de eerste compacte monovolume. Naast veiligheidsgordels voor de kinderen, een dynamisch beheer van de lading en airco is deze conceptcar uitgerust met schuifdeuren om vlot te kunnen instappen. Deze conceptcar diende als basis voor Renault Scénic. De rest is geschiedenis.

Initiale Concept (1995)

Hij moest gestalte geven aan de visie van Renault op luxe en de geleidelijke terugkeer van het merk in dit segment inluiden. Met zijn buitengewone lijnen, zijn V10 en een interieur van de hand van Louis Vuitton had deze mix tussen een SUV, een berline en een monovolume wel wat tijd nodig om zijn doel te bereiken. . Na twee nieuwe, op hetzelfde model gebaseerde conceptcars ( Vel Satis Concept in 1998 en Talisman Concept in 2001) liet deze conceptcar een dubbele erfenis na. Renault Vel Satis en de naam Initiale, die sindsdien gebruikt wordt voor het luxesegment.

Wind Concept (2004)

Deze door Patrick Le Quément ontworpen conceptcar deed veel inkt vloeien. De kleine driezitsroadster van 850 kg en met 136 pk onder de kap wist te verleiden met een sobere maar geweldig doeltreffende look. Sommigen droomden met Wind Concept zelfs van een wedergeboorte van het merk Alpine. Zes jaar later zag op Twingo en op dit concept geïnspireerde Renault Wind het levenslicht.

Zoé Concept (2004)

Renault Zoé Concept, ook wel bekend als Z17, werd voorgesteld op de Mondial de Paris. Deze kleine elektrische driezitter voor de stad ademde binnenin een jeugdig design, met een ledsterrenplafond als kers op de taart. Voortbouwend op de goede feedback presenteerde Renault in 2009 Zoé Z.E. Concept, een elektrische auto met futuristische look en spitstechnologie aan boord. Deze conceptcar werd uiteindelijk de voorvader van heel het huidige Z.E.-gamma.

Koléos Concept (2006)

Werd in hetzelfde jaar als Twingo Concept voorgesteld aan het publiek. Het is zonder enige twijfel een van de showcars van Renault waarvan de gecommercialiseerde versie het dichtst aanleunt bij de conceptcar waarop hij is gebaseerd. Met Koléos Concept maakte Renault ook zijn opwachting in het segment van de 4x4’s en de SUV’s. Niets werd aan het toeval overgelaten, want Koléos Concept zag het levenslicht in het kader van een partnership tussen Renault en Nissan. Zo kon Renault profiteren van de knowhow van de Japanse autobouwer in dit segment.

Twizy Z.E. Concept (2009)

Ongetwijfeld een van de meest originele ideeën van het merk. Twizy Z.E. Concept werd aangekondigd als de stadsauto van de toekomst. Renault bood zo een antwoord op de lage bezettingsgraad van auto’s, het gebrek aan parkeerplaatsen en de klimaatuitdaging: een mini-eenzitter voor in de stad. Een voltreffer, want Twizy in het straatbeeld is vandaag niet langer een rariteit. Zijn futuristische look bombardeerde hem tot de ster van de film Zero Theorem van Terry Gilliam.

DeZir Concept (2010)

Misschien is deze sublieme elektrische sportcoupé GT wel de meest oogverblindende conceptcar waarmee Renault ooit uitpakte. Zijn aerodynamische koetswerk in kevlar en vleugeldeuren deden fans van de betere mechaniek wegdromen. Toch moest deze conceptcar ook de nieuwe, zesledige designvisie van Renault onthullen: liefde, ontdekking, gezin, werk, vrije tijd en wijsheid.

Captur, R-Space, Frendzy, Twin’Run Initiale Paris

Deze vijf showcars werden tussen 2011 en 2013 voorgesteld en geven samen met DeZir Concept gestalte aan de totaalvisie van Laurens van den Acker. DeZir staat voor liefde, Captur nodigt uit tot ontdekken, R-Space (de toekomstige Scénic) denkt aan het gezin, Frendzy (een soort Kangoo) belichaamt werk, op Twingo gestoelde Twin’Run is bedoeld voor fun en vrije tijd, en Initiale Paris (waar Espace V de mosterd haalde) staat voor wijsheid en maturiteit.

Kwid Concept (2014)

Deze in India voorgestelde showcar is een minicrossover op stadsmaat en viel op door zijn looks met oversized banden en door zijn interieur met zetels in de vorm van een bijenkorf. Het opvallendste kenmerk van deze Kwid? Hij werd vergezeld door een drone die het verkeer in kaart kan brengen. Sinds 2015 wordt Renault Kwid (zonder drone weliswaar) gecommercialiseerd in India, waar hij heel populair is.

² ²

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.